Blog

Week 10 – 21st century skills

Leerlingen van SOOOOL10-14 zijn bijna dagelijks bezig met 21stcentury skills. In de Quests, bij de praktijkvakken, bij taal- en rekenen. Bij SOOOOL leren we zoveel mogelijk in een context en passen het geleerde waar het kan ook echt toe. De feestelijke maand december gaf ons in de sector food, hospitality en Leisure volop kansen. Zo maakten we een mooie…
Lees meer

Week 9 – Leren door doen

Leerlingen van SOOOOL10-14 krijgen alle mogelijkheden om zich in diverse richtingen te ontwikkelen. Ze leren plannen en keuzes maken uit een scala van activiteiten. Dat is ook nodig. Want je weet immers pas of je iets kunt of wilt als je er echt kennis mee hebt gemaakt. Deze week brengen we letterlijk een heleboel activiteiten van onze leerlingen…
Lees meer

Week 8 – Snappet in de hoofdrol

Taal en rekenen zijn basisvaardigheden die je nodig hebt om de wereld om je heen te verkennen en te begrijpen en om een goede basis te hebben om jezelf verder te ontwikkelen. Bij SOOOOL10-14 is onderzoekend en ontwerpend leren het uitgangspunt. Toch hebben we ervoor gekozen om taal en rekenen ook in een methode aan te bieden. We…
Lees meer

Week 7 – Ontdekken wat bij je past door het doen

Bij SOOOOL is onderwijs anders. Daar mag je echt leren door doen en daar mag je uitvinden wat bij je past, omdat we daar het beste van 3 werelden bij elkaar brengen. Onze leerlingen zijn inmiddels gewend aan weekplanners, Snappet en Nieuwsbegrip. Met Quests leren ze leerdoelgericht werken rond allerlei onderwerpen. En na de herfstvakantie zijn we…
Lees meer

Week 6 – Leren met Quests

Een aantal pijlers van SOOOOL10-14 zorgt ervoor dat ons concept betekenisvol onderwijs oplevert. Leren door doen is er een die we heel belangrijk vinden. De Quests zorgen er daarbij voor dat leren voor onze leerlingen op veel manieren betekenis kan krijgen. In dit BLOG leggen we de focus op de Quests. Wat is dat eigenlijk, een Quest?…
Lees meer

Week 5 – In gesprek met ouders en kinderen

SOOOOL10-14 draait al een maand. Niet te geloven! Een maand tienercollege in Horst aan de Maas! En de hoogste tijd om eens met al onze ouders tegelijk af te spreken om met elkaar in gesprek te gaan over wat we doen en hoe we doen wat we doen. En natuurlijk horen we ook graag welke verbeterpunten er nog…
Lees meer

Week 4 – Voor en achter de schermen

De vierde week van SOOOOL. We krijgen al een beetje ritme, maar ook nieuwe verantwoordelijkheden en onze cavia’s zorgen weer voor belangrijke, betekenisvolle leermomenten. Die beestjes zijn goud waard in de klas. Deze week nemen we ook een kijkje achter de schermen van SOOOOL10-14. Lees je mee?

Week 3 – Werk(t) voor de leerling!

Drukke tijden voor SOOOOL10-14, want er gebeurt veel en ook veel tegelijk. Als 20 kinderen eigen planningen maken en persoonlijke Quests doen, is er voor iedereen werk aan de winkel. Niet in de laatste plaats voor juf Anne en juf Susan. Er zijn immers ook nog coachgesprekken, warme overdrachtsgesprekken en bestellingen die gedaan moeten worden. En als we nog…
Lees meer

Week 2 – Een ‘gewone’ week

De introductieweek van SOOOOL10-14 en het eerste thema “Ik en mijn omgeving” vloeien moeiteloos in elkaar over. Dit is de eerste SOOOOL-week waarin het onderwijsconcept in volle omvang draait: met individuele weekplanners, taal en rekenen met Snappet, verplichte en vrijwillige Quests uit Simulise, het kwam allemaal aan bod. Hoe ziet een gewone week bij SOOOOL eruit?

Week 1 – SOOOOL 10-14 in praktijk: we zijn gestart!

SOOOOL-leerlingen zijn ondernemend en nieuwsgierig. Ze werken graag binnen thema’s aan projecten en ze leren vooral graag door doen. Wij beloofden hen een onderwijsconcept waarbij dat mogelijk is. Een leerlijn waarbij ze in en buiten de klas kunnen leren in allerlei werkvormen die bij hen passen en waarbij ze ook zelf leerdoelen stellen. Maken wij onze belofte waar? Na…
Lees meer